A munkahelyi stressz negatív egészségügyi hatásai minden negyedik embert érintenek. A munkájukkal hosszú távon elégedetlen munkavállalók esetén gyakori az alvászavar és a magas vérnyomás, ráadásul gyakrabban kapnak el fertőző betegségeket. Eláruljuk, hogyan kezelheti a munkahelyi stresszt és érezheti magát jobban a munkahelyén!
Mit mutatnak a hazai kutatások?
Átfogó kutatást végeztek szociológusok 12 éven keresztül 2000 ember bevonásával. A vizsgálatban résztvevők a tanulmányaikat folytatták vagy friss munkavállalók voltak a felmérés kezdetén, és négy évtizeden át folyamatosan mérték az elégedettségüket, valamint a pszichikai és fizikai állapotukat. Mindössze 15% volt azok aránya, akik a kezdetektől fogva elégedettek voltak a munkájukkal és azok is maradtak. 17% nyilatkozta, hogy a kezdeti nehézségek után boldogabb időszak következett. A vizsgálatban résztvevők közel fele azonban a kezdetektől fogva rosszul érezte magát a munkahelyén.
Eredmény: „A nagyfokú munkahelyi stressz pszichés (depresszió, szorongás, pánik, kiégés) és szomatikus (szív-érrendszeri, gyakori nyak-, hát- és derékfájdalom) megbetegedések rizikótényezője. A kutatások szerint a munkahelyi stressz negatív egészségi hatásai a munkavállalók egynegyedét érintik.”
A vizsgálat tehát szoros összefüggést igazolt a munkahelyi közérzet és az egészség között.
Az elégedett munkavállalók mind testi, mind lelki tekintetben egészségesebbek voltak. Azok, akik a kezdeti nehézségek után megtalálták az örömet a napi munkában, ugyancsak jó egészségi állapotban voltak. A folyamatosan elégedetlenek között azonban gyakori volt az alvászavar, a mentális- és érzelmi probléma, a hát- és deréktáji fájdalom, a magas vérnyomás, ráadásul kisebb ellenállást mutattak a fertőző betegségekkel szemben is.
Mennyire stresszesek a magyar munkavállalók?
Ha egy kicsit tovább gondoljuk ezeket az adatokat, és hozzávesszük a jellemző hazai munkahelyi viszonyokat, ráébredünk, hogy az egészségünk védelmének sarkalatos pontjához értünk.
Hajlamosak vagyunk ugyanis az élet velejárójának tekinteni a fokozott munkahelyi stresszt. Itthon különösen ritka, hogy kiállunk magunkért, és próbáljuk egészségesebbé tenni a munkahelyi légkört. Részint nincs meg a kultúrája ennek, másrészt féltjük az állásunkat.
Ugyanakkor az egészségesebb, boldogabb munkavállaló kreatívabb, munkája hatékonyabb, azaz jobb munkaerő. Ebből jól látható, hogy a munkáltató és a munkavállaló érdekei tökéletesen egybeesnek.
Sajnos itthon a munkaadó-munkavállaló viszonyban mindkét félnek bőven vannak tennivalói ez ügyben. A munkaadó nem mindig tekinti feladatának a dolgozói elégedettség követését, szintjének emelését, a munkavállaló pedig nehezen ismeri fel magában a kezdeti jeleket, hogy változtatnia kellene. Sok esetben csak komoly testi-lelki tünetek meglétekor derül ki, hogy a háttérben akár több évtizedes munkahelyi stressz áll.
Milyen egy ideális munkahely? Hogyan segíthet a munkáltató?
Többek között:
- A vezető figyelembe veszi a dolgozók véleményét, bevonja őket a döntésbe (demokratikus vezetési stílus)
- Változatos munkát/munkakörülményeket biztosít a fásultság elkerülése végett
- Világosak a munkacsoportok elé kitűzött célok, az egyén és a csoport felelősségi köre, illetve a hatáskörök
- Elengedhetetlen az igazságos bérezés és jutalomrendszer, ami figyelembe veszi a teljesítményt
- Az előléptetési rendszer teljesítmény alapú és világos
- Egészségmegőrző programokat, prevenciós programokat támogat
Mit tehet a munkavállaló?
Nézzen szembe a valósággal, mérlegelje a munkahelye által nyújtott előnyöket és hátrányokat, és ne dugja homokba a fejét!
Ha a stressz szintje magas és ennek kezelése a mindennapi életben már gondot jelent, nyugodtan kérje pszichológus segítségét. Próbálja jelezni a vezető felé a tapasztalatait, annak a tudatában, hogy a munkáltató érdekeit is képviseli ezzel.
Ha pedig semmi nem segít, legyen bátor elgondolkodni a váltás lehetőségén!