Úgy érzed, hiányzik az életedből a rend, a rendszer vagy a hatékonyság? Csak kövesd ezt a néhány egyszerű lépést, és megoldhatod a problémát!
- Fogadd el, hogy az időgazdálkodás; (time management) csak egy mítosz.
Akármilyen szervezett vagy, egy nap 24 órából áll, és ezen akkor sem változtathatsz, ha a fejed tetejére állsz. Bármit is csinálsz, nem lesz több időd – amin változtatni tudsz, az az, hogy hogyan használod ki a meglévőt. - Találd meg, hol pazarlod el az időt.
Találd meg, mit csinálsz, amit nem kellene! Facebook-posztokat nézegetsz munka közben, és ezért egy órával tovább tart elvégezni? Fél óráról másfélre nyújtod az ebédszünetet, mert a kollégákkal beszélgetsz? Harmadszor is rendet raksz az amúgy is rendezett asztalodon, csak hogy ne kelljen nekiállnod egy kellemetlen feladatnak? - Jelöld ki a céljaidat.
Ne felejtsd el: nem az időt kell megváltoztatnod, hanem a szokásaidat. Kezdetnek számold fel az előző pontban összeszedett időpazarló tevékenységeket! Határozd el például, hogy munkaidő alatt nem bonyolítasz személyes hívásokat és kikapcsolod a közösségi médiát, vagy hogy mindig a nap legkellemetlenebb feladatával kezdesz, hogy gyorsan túless rajta. - Készíts hosszú távú tervet.
Ez az előző pont közvetlen folytatása: ha bevált a stratégia, terjeszd ki! Ha egy hétig működött, működhet egy hónapig is – és ha egy módszer bevált, nyugodtan alkalmazhatod más területeken is. - Használd ki az időbeosztást megkönnyítő eszközöket.
Akár egy elektronikus táblázat, akár egy naptár, a lényeg, hogy legyen valamid, amiben tervezhetsz. Ha félsz, hogy megfeledkezel valamiről, beállíthatsz telefonos figyelmeztetést is, vagy kitűzhetsz egy cetlit valahová, ahol jól látod. - Állítsd fel a prioritásaid rendszerét.
Döntsd el, mi az, ami tényleg fontos! Ha már amúgy is húsz feladatod van egy napra, biztos, hogy ma kell szín szerint csoportosítanod a gemkapcsokat az íróasztalfiókodban? - Használj segítséget.
Nem kell mindent személyesen csinálnod – amit lehet, nyugodtan adj át a titkárnődnek vagy egy alárendeltednek. Szintén nem kell mindig segítőkészen elvállalni mindent: merj nemet mondani a feladatokra, amik nem a te asztalodra tartoznak! - Alakíts ki egy napi rutint.
A rutin minden cselekvést gyorsabbá és egyszerűbbé tesz, ráadásul ha megszokod, kényelmessé is válik: ha minden nap tízkor tartasz szünetet, nem fogod már kilenckor úgy érezni, hogy belepusztulsz, ha még öt percig nélkülöznöd kell a szendvicsedet és a kávédat. - Tűzz ki határidőket.
Legyél határozott! A határozatlan időben nincs átmenet az „ó, még rengeteg időm van” és az „a fenébe, ezt már meg kellett volna csinálni!” között. Ha a feladat nem rögtön határidővel érkezik, tűzz ki magadnak egyet, és tartsd is be! Így elkerülheted, hogy megfeledkezz róla, vagy az utolsó pillanatban kelljen kapkodnod. - Rendszerezz.
Akár több órát is veszíthetsz naponta, ha nem találod meg a munkádhoz szükséges eszközöket, anyagokat. Akár számítógépről, akár papírokról van szó, mindennek legyen meg a helye és minden legyen a helyén, hogy amikor szükséged van rá, azonnal megtaláld! - Használd ki a várakozással töltött időt.
Ha várnod kell, az nem azt jelenti, hogy az az idő elveszett: akár a buszon ülsz, akár a fogorvosnál vagy éppen egy üzleti partnerre vársz, hasznosan is töltheted az időt. Intézd el a telefonjaidat, válaszolj az e-mailekre, vagy csinálj a várakozásból pihenőt, és olvass egy jó regényt!
Akármit csinálsz és akárhogyan is osztod be, egyet ne felejts el: az időd a tiéd, és véges mennyiség van belőle. Az életed túl rövid ahhoz, hogy minden nap több órát is elpazarolj – szánj arra időt, amit tényleg fontosnak tartasz, és ne pazarold arra, amiről tudod, hogy nem számít!