idő - Gyöngyösi Család és KarrierPont

Úgy érzed, hiányzik az életedből a rend, a rendszer vagy a hatékonyság? Csak kövesd ezt a néhány egyszerű lépést, és megoldhatod a problémát!

  1. Fogadd el, hogy az időgazdálkodás; (time management) csak egy mítosz.
    Akármilyen szervezett vagy, egy nap 24 órából áll, és ezen akkor sem változtathatsz, ha a fejed tetejére állsz. Bármit is csinálsz, nem lesz több időd – amin változtatni tudsz, az az, hogy hogyan használod ki a meglévőt.
  2. Találd meg, hol pazarlod el az időt.
    Találd meg, mit csinálsz, amit nem kellene! Facebook-posztokat nézegetsz munka közben, és ezért egy órával tovább tart elvégezni? Fél óráról másfélre nyújtod az ebédszünetet, mert a kollégákkal beszélgetsz? Harmadszor is rendet raksz az amúgy is rendezett asztalodon, csak hogy ne kelljen nekiállnod egy kellemetlen feladatnak?
  3. Jelöld ki a céljaidat.
    Ne felejtsd el: nem az időt kell megváltoztatnod, hanem a szokásaidat. Kezdetnek számold fel az előző pontban összeszedett időpazarló tevékenységeket! Határozd el például, hogy munkaidő alatt nem bonyolítasz személyes hívásokat és kikapcsolod a közösségi médiát, vagy hogy mindig a nap legkellemetlenebb feladatával kezdesz, hogy gyorsan túless rajta.
  4. Készíts hosszú távú tervet.
    Ez az előző pont közvetlen folytatása: ha bevált a stratégia, terjeszd ki! Ha egy hétig működött, működhet egy hónapig is – és ha egy módszer bevált, nyugodtan alkalmazhatod más területeken is.
  5. Használd ki az időbeosztást megkönnyítő eszközöket.
    Akár egy elektronikus táblázat, akár egy naptár, a lényeg, hogy legyen valamid, amiben tervezhetsz. Ha félsz, hogy megfeledkezel valamiről, beállíthatsz telefonos figyelmeztetést is, vagy kitűzhetsz egy cetlit valahová, ahol jól látod.
  6. Állítsd fel a prioritásaid rendszerét.
    Döntsd el, mi az, ami tényleg fontos! Ha már amúgy is húsz feladatod van egy napra, biztos, hogy ma kell szín szerint csoportosítanod a gemkapcsokat az íróasztalfiókodban?
  7. Használj segítséget.
    Nem kell mindent személyesen csinálnod – amit lehet, nyugodtan adj át a titkárnődnek vagy egy alárendeltednek. Szintén nem kell mindig segítőkészen elvállalni mindent: merj nemet mondani a feladatokra, amik nem a te asztalodra tartoznak!
  8. Alakíts ki egy napi rutint.
    A rutin minden cselekvést gyorsabbá és egyszerűbbé tesz, ráadásul ha megszokod, kényelmessé is válik: ha minden nap tízkor tartasz szünetet, nem fogod már kilenckor úgy érezni, hogy belepusztulsz, ha még öt percig nélkülöznöd kell a szendvicsedet és a kávédat.
  9. Tűzz ki határidőket.
    Legyél határozott! A határozatlan időben nincs átmenet az „ó, még rengeteg időm van” és az „a fenébe, ezt már meg kellett volna csinálni!” között. Ha a feladat nem rögtön határidővel érkezik, tűzz ki magadnak egyet, és tartsd is be! Így elkerülheted, hogy megfeledkezz róla, vagy az utolsó pillanatban kelljen kapkodnod.
  10. Rendszerezz.
    Akár több órát is veszíthetsz naponta, ha nem találod meg a munkádhoz szükséges eszközöket, anyagokat. Akár számítógépről, akár papírokról van szó, mindennek legyen meg a helye és minden legyen a helyén, hogy amikor szükséged van rá, azonnal megtaláld!
  11. Használd ki a várakozással töltött időt.
    Ha várnod kell, az nem azt jelenti, hogy az az idő elveszett: akár a buszon ülsz, akár a fogorvosnál vagy éppen egy üzleti partnerre vársz, hasznosan is töltheted az időt. Intézd el a telefonjaidat, válaszolj az e-mailekre, vagy csinálj a várakozásból pihenőt, és olvass egy jó regényt!
    Akármit csinálsz és akárhogyan is osztod be, egyet ne felejts el: az időd a tiéd, és véges mennyiség van belőle. Az életed túl rövid ahhoz, hogy minden nap több órát is elpazarolj – szánj arra időt, amit tényleg fontosnak tartasz, és ne pazarold arra, amiről tudod, hogy nem számít!