Otthoni - Gyöngyösi Család és KarrierPont

Az irodától távoli munkavégzésre hoztunk gyakorlati tippeket, hogy a javunkra fordítsuk ezt a munkaformát.

A távmunka megosztó téma, de ugyanannyi előnye és hátránya van, mint más munkavégzési módoknak: a magányos munka kedvez a fókuszált feladatoknak, azonban a csapatmunkát nehezítheti, ha nem tervezzük meg előre. A munkaidő kereteit sem mindig könnyű betartani és ráadásul otthon megannyi kísértés vesz körül minket: a kedvenc sorozatunk lehetősége éppúgy, mint a torlódó házimunka. Akár régóta dolgozunk így, akár újak vagyunk a műfajban, egy biztos: mindig tehetünk egy kis pluszt a hatékonyságunkért.

A rutin aranyat ér

Az otthoni munkavégzés legnagyobb pozitívuma, hogy általa megspórolhatjuk az utazásra szánt időt, nem is beszélve arról, hogy mennyivel nyugodtabban indulhatnak a napjaink, ha nem kell a dugóban ülnünk, vagy egy tömött buszon zötyögnünk. A stresszmentes napkezdés azonban csak abban az esetben lesz igaz, ha nem az utolsó utáni pillanatban kászálódunk ki az ágyból, és ülünk egyből a számítógép elé!

Alkossuk újra a munkanapok időbeosztását: keljünk minden hétköznap ugyanakkor, öltözzünk fel (a pizsama a hatékonyság legnagyobb ellensége), reggelizzünk, hangolódjunk rá az aznapi feladatainkra, majd ezután kezdjünk bele a munkába. Tervezzük be az ebédszünetet, és a rövidebb munkaközi szüneteket is, de maradjunk következetesek magunkkal, különben észrevétlenül folyik majd el az idő mellettünk. Törekedjünk rá, hogy a munkahelyünkön megszokott időben végezzünk a teendőikkel, és nagy segítségünkre lehet, ha tudatosan le is zárjuk a munkát, kikapcsoljuk a gépet, lenémítjuk a telefonunkat. Amennyiben a kollégáinkkal megosztott naptárunkat is pontosan vezetjük, számukra is világos lesz, mikor érhetnek el bennünket, és mikor nem.

Húzzuk meg a határokat

Ha otthonról dolgozunk, az egyik legnagyobb kihívás garantáltan a munkánk és a magánéletük egyensúlyának megtartása. Ha a munkaidőnket sikerül megfelelő mederben tartanunk, az már fél siker, azonban arra is ajánlott odafigyelnünk, hogy a kötelességeink és az otthoni teendőink se folyjanak össze. Amikor dolgozunk, akkor ne kapcsoljuk be a mosógépet, vigyük ki a szemetet, vagy álljunk neki elmosogatni a vacsora után maradt edényeket. Bár apróságnak tűnnek ezek a negyed órák, mégis rendkívüli mértékben kizökkentenek minket a munkavégzésből.

A fókuszált munkát és a határok megtartását az is támogathatja, ha van kijelölt munkahelyünk a lakásban: ez lehet egy íróasztal, egy praktikus dolgozósarok, vagy a legszerencsésebb esetben egy dolgozószoba. A lényeg, hogy itt kizárólag a munkánkat végezzük, ezzel is csökkentve az elkalandozás esélyét. Virtuális megbeszélések idejére érdemes egy másik helyiséget választanunk, ezzel a szimbolikus „tárgyalóba vonulással” is segítve az áthangolódást az aktuális témára, és színesítve az otthoni munkanapot. Ami viszont biztosan kerülendő, az a kanapé, mert bár a laptopunk szinte kínálja magát, hogy az ölünkbe vegyük, a félfekvő pozíció bármikor szundikálásba torkollhat. 

Elszigeteltség ellen

Gyakori félelem az irodán kívüli munkavégzéssel szemben az elszigetelődés. Nem is alaptalan ez, és ugyan tény, hogy az otthoni viszonyok mindenképp magányosabb munkaformát teremtenek, a rendelkezésünkre álló online eszközökkel azonban sokkal tehetünk a munkahelyi kapcsolataink fenntartásáért.

Kommunikáljunk következetesen: ne csak az e-mailt használjuk az információk megosztására, rendszeresen telefonáljunk, skype-oljunk (videóval is), az élőbb beszélgetések és a kevesebb félreértés jegyében. Aknázzuk ki ezeket a csatornákat az informálisabb témák megvitatására is, olykor tudatosan cseteljünk úgy a kollégáinkkal, mintha épp kiugrottunk volna együtt egy kávéra, vagyis teremtsünk teret a kölcsönös, munkától független történések megosztására is. És természetesen időnként azt se felejtsük el megkérdezni a közvetlen, ám épp térben távol lévő munkatársunktól, hogy hogy van, ez az egyszerű kérdés ugyanis meglepően sokat hozzáadhat a virtuális viszonyokhoz.

A technika a barátunk

Ahogy a felettesünkkel, a kollégáinkkal vagy az ügyeleinkkel való zökkenőmentes kommunikációt számos virtuális megoldás segítheti, úgy érvényes ez a feladataink, projektjeink akár csapatszintű kezelésére is – érdemes kiaknáznunk ezeket, és megtalálnunk a számunkra legmegfelelőbbet. A Trello például igazán felhasználóbarát módon teszi lehetővé a folyamataink nyomon követését, míg az Asana akár összetettebb projekteket is képes átláthatóvá tenni.

A különböző értekezleteket is gond nélkül lebonyolíthatjuk a virtuális térben, például a Zoomon keresztül, pár alapszabályt azonban tartsunk be: az aktuális megbeszélés meghívóját mindig időben küldjük ki, ha szükséges, tájékoztassuk a résztvevőket az adott program működéséről, és ajánlott számolnunk az apróbb fennakadásokkal is, vagyis mindig szánjunk extra 5 percet a felkészülésre, a hang és/vagy a kép beállítására. Online megbeszéléseken törekedjünk a rövid, egyszerű megfogalmazásra, az információk ugyanis könnyen elveszhetnek az éterben, használjunk vizuális segédanyagokat, illetve képernyőmegosztást, és amikor épp nem beszélünk, némítsuk le a mikrofonunk, hogy a beszűrődő háttérzajok ne zavarják meg a többiek párbeszédét.

Megfelelő hozzáállással és kellő tudatossággal tehát igazán sokat kihozhatunk az otthoni munkából. Ha pedig már rutinosak vagyunk a fentieket illetően, ajánljuk fel segítségünket az átállás időszakában a kollégáinknak is: ez a támogató gesztus nagyban növelheti a csapaton belüli bizalmat, és észrevétlenül is javíthatja az együttműködés minőségét.