Y generáció kommunikáció - Gyöngyösi Család és KarrierPont

Rengeteg minden változott az elmúlt pár évben. A technika fejlődésével a kommunikáció is jelentősen felgyorsult, aminek hatását elsőként az Y generáció tagjain érzékelhetünk (az 1980 és 1995 között születetteket soroljuk ide). Ők jelentik a digitális nemzedék első hullámát. Az internet térnyerésével minden információ egy karnyújtásnyira van tőlünk, amit ez a generáció már készségszinten tud használni.

Az Y generáció második fele ezekben a napokban kerül ki a munkaerőpiacra és fenekestül fordítják fel az eddigi HR trendeket és a cégen belüli kommunikációt.

A kommunikációs készségeik az internetes felületekre koncentrálódnak, az okos telefon nélkül már szinte elképzelhetetlen az életük. Könnyebben fejezik ki magukat chaten, mint élő szóban, könnyebben számolnak be munkájuk hatékonyságáról írásban. Összességében a személyes kapcsolat veszít jelentőségéből, viszont a home office-ban való munkavégzés egyre kedveltebbé válik – hiszen e-mailen, chaten és skype-on mindent meg lehet oldani. (Az otthonról való munkavégzést nyilván nagyban befolyásolja a betöltött munkakör.) Az eddig megszokott fix munkaidők átalakulnak, kötetlenné válik a beosztás. Kedvezőbb lesz a teljesítményarányos bérezés, mint a munkaidő alapján való elszámolás.

A social media megjelenése, online felületre terelte a munkaerő toborzás szinte egészét. A jelölteket egyszerűen érhetjük el és azonosíthatjuk, tudhatunk meg róluk gyakorlatilag mindent – kompetenciájukat, érdeklődési körüket, stb. Mivel a szakmai tehetségek felkutatása mindenki számára elérhetővé válik, sokkal nehezebb lesz megszerezni a legjobb jelölteket. Sokkal tudatosabban választanak munkahelyet és sokkal kevésbé kötődnek hozzá, mint az előttük lévő generációk. Már nem divat ugyanannál a cégnél dolgozni egy életen keresztül. Ez két új kihívást is tartogat a cégek számára: ahhoz, hogy meg tudják tartani a legjobb munkaerőket, már komoly energiát kell fektetniük az employer branding-be, hiszen ennek a generációnak szempont, hogy mit kommunikál a cég saját magáról. Fontos számukra, hogy elmondhassák, a cégük aktív szerepet vállal környezetvédelmi vagy társadalmi problémák kezelésében. Az információ villámgyors áramlásával egyfajta igény is kialakult a folyamatos fejlődés, tanulás iránt. Rendkívül fontos lesz, hogy folyamatos képzéseket, előrelépési lehetőséget biztosítsanak a cégek a munkavállalóknak. Az online képzések és coaching is egyre több lehetőséget tartogat, növeli a hatékonyságot és kielégíti az igényeket.

A multik térnyerésével egyre népszerűbbek az “open office”-ok, amik elősegítik a közvetlen kommunikációt a munkahelyen. A megszokott hierarchikus rendszerben szigorúan magázódtunk a magasabb beosztásúakkal. Mára ez teljesen megváltozott. Sokkal közvetlenebb a kapcsolat, sokkal inkább használunk tegező stílust, inkább kérünk, nem utasítunk. Az Y és a korábbi generációk között nagyon sok különbség van, ez mindkét féltől figyelmet és odafigyelést igényel és legfőképpen nyílt kommunikációt.

Egy olyan új munkahelyi trendsorozat kapujában állunk, ami teljesen meg fog változtatni minden olyan gyakorlatot, amit eddig megszoktunk és használtunk. Lehet, hogy eleinte okoz majd nehézségeket az új rendszerek megszokása, de bízhatunk abban, hogy hosszú távon segíteni fogja a hatékonyságunkat és nem utolsó sorban azt is, hogy jól érezzük magunkat a munkahelyünkön.